הרב אלחנן בן-נון מתנגד לכניסה להר-הבית

לתושבי שילה שלום וברכה,

כיון שרוב הצבור לא נכח בשעור קצר שנתתי על הענין בביהכנ"ס נעם יונתן, וכיון שאין בידי הזמן כרגע לכתוב משהו תמציתי וערוך, אני כותב מה שאפשר לי בנסבות אלה, כדי שהשתיקה לא תתפרש באופן לא נכון, וכדי שלא יוצר הרושם, כאילו זה ענין שכל אחד יכול לפעול בו לפי נטיתו האישית.

בעקבות הפרסום אני מרגיש צרך דחוף לקרוא לצבור לא לעלות להר הבית.

ענין העליה להר הבית נעשה נושא שמפיצים אותו כאילו הוא נושא מוסכם, או ויכוח קטן מבחינה רוחנית. יש גם רואים בו ענין פוליטי לאומי, שהצד הרוחני טפל בו.

ברצוני להזכיר כי רוב הרבנים בצבור הדתי לאומי אינם מסכימים לענין זה הן מבחינה הלכתית והן מבחינה רוחנית. בהתנגדות לעליה באופן חריף ביותר נקטו גם הרב קוק זצ"ל וגם בנו הרב צב"י זצ"ל (גם שנים אחרי מלחמת ששת הימים). המצב לא השתנה מבחינה רוחנית מאז, וגם המצב הלאומי והבטחוני לא נעשה קשה יותר מאז, ולכן אינני חושב שזה נכון להפיץ ענין זה. למרות העובדה שישנם לא מעט רבנים התומכים בזה, אין זו דרכם של רוב הפוסקים גם לא בצבור שלנו. חלק גדול מהצבור אינו מודע לעומק המחלוקת ולחומרה הגדולה לדעת האוסרים. גם הרבנות הראשית בכל תקופותיה כולל בתקופת הרב שפירא זצ"ל והרב אליהו זצ"ל התנגדו לעליה זאת. מפני שזהו ענין כלל ישראלי ולא פרטי.

עליה במדרגות רוחניות אינה ענין טכני בודאי לא בצבור כולו, וגם לא ענין של הרגשה אישית גרידא. רבים הם הסוברים שזו פגיעה בקדושת הר הבית, או לכל הפחות מביאה צבור גדול לפגיעה כזאת, מאחר ואינם מבינים כלל את קדושת ההר ובית המקדש, והדברים רחוקים מהם. הכותרת של הקריאה 'מי יעלה בהר השם' יש לה תשובה מפורשת במזמור ממנו היא לקוחה 'נקי כפים ובר לבב אשר לא נשא לשוא נפשי ולא נשבע למרמה'. אין העליה דבר של מה בכך, אינה ענין מעשי בלבד של טבילה ולמוד הלכות. גם דוד המלך חכה 40 שנה בהם רצה להגיע להר ולבנות את המקדש, אבל ד' עצר אותו. הוא לא נענש על כך שלא דרש את המקדש. מכאן שאפשרות טכנית לעליה אינה ערובה להתאמת המצב.

ארגון המוני של עליה להר הבית הוא לדעתי ולדעת רוב הרבנים טעות. כיון שיש רבנים שתומכים בזה, הסכמתי שיפרסמו מודעות להרשמה בבתי הכנסת, אבל לא שיעשו פרסומת לכל הצבור כאילו זה ענין הלכתי מוסכם.

אינני חושב שבידי למנוע ממי שרוצה לעלות, אבל אינני חושב שנכון לעשות לזה נפשות. לא כל אחד יודע לשקול את השקולים ההלכתיים והרוחניים בענין, ולהחליט אם זה נכון או לא. יש מאמר ברור האומר 'עשה לך רב' ולא 'חפש לך תשובה'. מי שיש לו רב ישאל את רבו, ואם זו דעתו בודאי שהוא יכול לעלות. אינני מתיימר להיות רבו של כל אדם בישוב, בינתים אני צריך להנחות את המערכת הצבורית, ואת אלה החפצים ביותר מזה. חשוב מאד שכל אחד יעשה לו רב ממנו יקבל את ההדרכה המתאימה לו. פרסומת איננה דרך של בירור והעמקה, והיא עלולה להשפיע כמו סחף צבורי. האם כל העולים להר הבית ביררו את דעות הרבנים המתירים והאוסרים באופן רציני? אולי הסתפקו בקריאה של מאמרים קצרים ואולי שטחיים? אולי הם נמשכים לאיזו אפנה של חדוש מרענן?

גם המחשבה כי זו שמירה על רבונות היא דעה המבוססת על תחזיות פוליטיות ומדיניות מסוימות שלא בהכרח יתממשו. רבים הסוברים כי את שמירת הרבונות צריך לעשות באופן אחר, ויש הרבה לעשות. היו תקופות שהתפרצות אל הקדש גרמה נזקים רבים מבחינה רוחנית. בבית ראשון היתה תופעה המונית של עליה, אבל אצל צבור גדול היא היתה מרוקנת מתוכן רוחני אמיתי, ועל זה צעקו הנביאים. אינני חושב שכל מי שעולה נכשל בזה, אבל כשמארגנים נסיעה צבורית, זה דבר אחר. גם אם אדם אחראי לעצמו, אינו יכול להיות אחראי על הצבור. המחשבה, שכל אחד ישקול ויחליט אינה נכונה בדבר גדול כל כך. דוקא מי שחושב על עליה המונית, צריך לקחת בחשבון, שכשיבואו המונים, במצב הרוחני של היום הם לא ישאלו על הלכות או על מדרגה רוחנית. נניח אפילו שתהיה לזה השפעה מדינית, אולי עלול להיות לזה מחיר רוחני כבד? גם בדברים קטנים יותר מבחינה צבורית, למדנו שלא כל אחד שמחליט להתיישב במקום או בשדה שבחר לו בא"י בלי התיעצות עם מורי ההוראה הרוחנית האחראים על ההנהגה הרוחנית של הצבור, עושה פעולה נכונה. פעולות פרטיות יכולות גם לגרום לנזק צבורי. בשביל להביא את עם ישראל להכיר בחשיבות הר הבית, צריך לעבוד קשה על יסודות רוחניים קודמים. כמו אחדות ישראל ומלכות ישראל. שני אלה הם הבסיס שבלעדיהם אי אפשר לגשת אל ההר.

בע"ה, אשתדל לפרוש יריעה רחבה יותר למי שירצה בכך גם בשעורים וגם בכתב. יהי רצון שנזכה לעלות לבית ד' באחדות שלמה במלכות שלמה ובקדושה ובטהרה.

בברכת חג שמח

אלחנן בן נון

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s