כשחבר כנסת דווקא שתק

באתי אל הכנס של מכון טרומן היום "מהומות אל-אקצא, התנועה האסלאמית וערביי ישראל" והיה מעניין ומשכיל.

בתוכנית:

מושב ראשון: הר הבית/אל-אקצא ומקומו בסכסוך הישראלי
פלסטיני
יו"ר: ד"ר רוני שקד, מכון טרומן
ח"כ מיקי לוי, יש-עתיד, לשעבר מפקד מחוז י-ם אל-אקצא: לוע הר הגעש בירושלים
פרופ' הלל כהן , החוג להיסטוריה של המזרח התיכון אל-אקצא, מבט היסטורי ועכשווי
ח"כ ד"ר יוסף ג'בארין, חד"ש-הרשימה המשותפת אל-אקצא, תמונת מצב וחזון עתידי
מר אמיר חשין, לשעבר יועץ רה”ע ירושלים לענייני ערבים הפלסטינים תושבי מז’ י-ם
מושב שני: ערביי ישראל, התנועה האסלאמית ומהומות אל-אקצא
יו"ר: פרופ' עזיז חיידר, מכון טרומן
ד"ר מוהנד מוצטפא, המרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה תנועה אסלאמית
במדינה יהודית
ד"ר עינבל טל, מרכז דיין אוני’ ת”א מובלעת אסלאמית וירטואלית
מר ערן צדקיהו, הפורום לחשיבה אזורית יהודים והר הבית
מר אריק רודניצקי, תכנית אדנאואר לשת”פ יהודי-ערבי המיעוט הערבי בישראל
והשיח על מדינה יהודית

DSCN5273

מימין לשמאל: חשין, שקד, לוי, ג'אברין וכהן

אין כל קשר בין השקופית לבין הדוברים באופן אישי

בין הקהל, התברר בזמן השאלות, היה גם, אם הבנתי נכון, נציג של המוריבאטון. ג'עפר שמו.

אשר לדיון וההרצאות, אני אקצר:

חוץ ממיקי לוי כולם קבלו את הנחת היסוד של המבט האיסלמסטי, דהיינו זה שטח שהוא מוסלמי באופן מעשי אז חבל על המאמץ לדרוש זכויות או כל דבר אחר.  זה שלהם.  ויתר על כן, צריך להבין אותם או להבין להם ואין לעשות כל דבר שמפריע לתפיסת התנועה האיסלמית.  הרי זה 144 דונם של שטח לא-יהודי היום וזהו.

בנוסף, גם אם חלק היו אקדמאים וחוקרים, היו כמה אי-דיוקים בהצגת הדברים ועוד, הרי שום אדם שהיה יכול להתרום מין 'קונטרה' לא הוזמן, ויש חוקרים כאלה.  איזון ופלורליזם לא היה.

אמיר חשין במיוחד היה על גבול הנבזי בהשתלחויותיו נגד השר ישראל כץ כגון "גאון הדור" וגורם של כאוס.  ירד עליו בגלל רצונו לקדם את השם "אורשליים" במקום "אל-קודס" על שלטי רחובות וכו'.  נמנעתי מלשאול אותו מדוע שלא לכתוב "ביית אל-מקדס" אם כבר? חשין הוסיף שלמשמע ההצהרות של לשרים וחברי כנסת ולנוכח מעשיהם, גם הוא היה חרד לגורל אל-אקצה. אבי דיכטר, לדבריו, מגלךה "בורות" ו"טמטום".

ח"כ יוסף ג'אברין, שלפי הביוגרפיה שלו הוא משפטן ומרצה למשפטים באוניברסיטת חיפה, עומד בראש מרכז דיראסאת למשפט ומדיניות, חבר הועד המנהל בעמותת סיכוי לשיוויון אזרחי ולשעבר חבר הצוות המשפטי של האגודה לזכויות האזרח ואני מוסיף, קומוניסט, גילה שהוא היה בהר שעקב אחרי פעילי ארגוני ההר והמקדש.  ועוד, טען שהקול הערבי מודר מהתקשורת (כך!) ובביקורים שלו בהר ראה מראה קשה ועצוב מבחינה רגשית.  המוסלמים מזהים חלוקה בזמן ובשטח.  את הרגשות של יהודים זרים לו ואין לו כל הבנה כלפיהם.

שאלתי אותו שאלה.

וכך שאלתי:  אני פונה אליך לא כערבי ולא כמוסלמי, לא כאיש פוליטי, כקומוניסט או כחבר כנסת או משפטן.  אני שואל אותך כאיש זכויות האדם כפי שאתה מגדיא עצמך: מדוע בקורדובה שבספרד מוסלמים מנהלים מאבק למען הזכות להתפלל בקתדרלה שם במקום שפעם היה מסגד לפני 500 שנה אבל בירושלים אין אצלך כל הבנה למאבק של יהודים לממש זכותם בהר-הבית?

תשובה עניינית לא הייתה בפיו.

הלל כהן סיפר קצת היסטוריה כדי להרשים מקשיביו אודות חשיבות הר הבית לערבים המקומיים ולא מהיום ואפילו לא מימי המופתי אלא, למשל, בשנת 1621 כאשר הצרפתים ניסו להקים קונסוליה בעיר ירושלים וערביי העיר מחו אבל לפי מקור זה, התסבוכת נגרמה יותר ממלחמה הכול-בכול-כול בין הנוצרים.

כרבםמדו

מיקי לוי תיאר ביקוריו באל-אקצה הקדומה ומה שראה שם, ממצאים מימי בית שני ובור מלא פיח, כנראה משרפת המקום בידי הרומאים. ענבל טל סקרה אתרי אינטרנט של התנועה האיסלמית – המרחב המקוון – DSCN5278

וערן צדקיהו ציין שהמוסלמים עוקבים אחר היהודים והיהודים אחר המוסלמים כך שיש הזנה הדדית

DSCN5280

יצאתי מוקדם אז הדיווח קצת חסר.

^

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “כשחבר כנסת דווקא שתק

  1. הר הבית אסור לעליית יהודים לפי ההלכה בגלל שהוא מקום קדוש. פסיקה הלכתית בנושא קיימת כבר עשרות שנה. חשוב להסביר זאת לח"כ שאינם מתמצאים בנושא למרות שהם אנשים דתיים…

    • אינך מדייק. ולא צריך להזכיר לח"כים הערבים, חבריהם ביהדות התורה ובדגל התורה ובש"ס עושים את זה מספיק ואפילו יותר מדי.
      והפסיקה היא לתחומי ת"ק על ת""ק בלבד אגב, וגם בתוך שטח זה שהוא הרבה יותר קטן ממתחם הר-הבית דהיום, יש שטחים נרחבים המותרים לניסה כפי הרב מיכל יחיאל טוקצ'ינסקי כתב ב'עיר הקודש והמקדש, חלק ה': "שבזמן שתהא ברשותינו לבנות בית תפילה במקום הקודש.. קודם לעזרה ומקום החיל… ותהא הנפש כסופה לבית תפילה שכזה- בהסכמת ראשי התורה – יהא דרוש להעמיד משמרות שלא יכנסו לשם אלא הטובלים במקווה, הטהורים מטומאה היוצאה מהגוף, ובית "תפילה שכזה, לוּ יהיה בהר הבית, ומכל שכן לכשנזכה להקים מזבח ולהקריב עליו קרבן ציבור, תהא זאת מן הסגולה לתקומת ייעודינו ובניין בית קדשינו ותפארתינו' (שם עמ' י"ג).

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s